NEDİR BU “STEM” DEDİKLERİ
Son zamanlarda pek çok
yayında STEM eğitiminden söz edildiğini görmekteyiz. Peki, nedir bu STEM
eğitimi? Neden bu kadar önemsenmektedir? Ülkemizde bu alanda ne gibi çalışmalar
yapılmaktadır? Yazımızda kısaca bu soruların yanıtlarından söz etmeye
çalışacağız.
STEM; Science
(Fen), Technology (Teknoloji), Engineering (Mühendislik) ve Mathematics
(Matematik) kelimelerinin baş harflerinden oluşan bir kısaltmadır. Yani
disiplinler arası sınırların kaldırıldığı, fen ve matematik alanlarının
birlikte kullanıldığı, yaparak ve keşfederek öğrenmeye yönelik bir sistemdir.
Burada temel amaç öğrencinin yaratıcılığını destekleyerek üretkenliğin
artırılmasıdır. Derslerde öğrendiği teorik bilgileri uygulama imkanı bulan
öğrencileri özgür düşünmeye, işbirlikçi çalışma ortamına uyum sağlamaya teşvik
etmektir. Böylece düşünen, üreten, problemlerin kendisinden çok çözümüne
odaklanan, problem çözme becerisi ve özgüveni yüksek, analitik düşünce yapısına
sahip bireylerin yetiştirilmesi mümkün olacaktır.
Gelişen teknoloji ile birlikte çağımızda yeni meslekler
ortaya çıkmaktadır. Bu mesleklerin tanınması ve geliştirilmesi, ülkelerin
ekonomik kalkınması ile doğrudan ilişkilidir. Günümüzde pek çok iş teknoloji
sayesinde daha hızlı, daha az hatalı ve daha az işgücüyle yapılabilmektedir.
Drone’larla taşınan kargolar, 3D yazıcıların kullanımı gibi pek çok örnek bu
görüşü desteklemektedir. İşte bu nedenle STEM eğitimi yıllardır pek çok ülkede
oldukça önemli konumdadır.
Ülkemizde MEB tarafından oluşturulmuş bir eylem planı ve
2015-2019 yılları için geliştirilmiş bir stratejik plan bulunmaktadır. Halen 7
ve 8. sınıflarda uygulanmakta olan teknoloji ve tasarım dersi bu projenin
önemli elemanlarındandır. TÜSİAD elde ettiği veriler doğrultusunda özellikle
2014 yılında STEM eğitiminin önemine dikkat çekmiştir. TÜBİTAK da bu konuyla
yakından ilgilenmektedir.2011-2016 bilim ve teknoloji kalkınma planı dahilinde
okullarda bilim fuarları düzenlemektedir. Ayrıca 2013 yılından bu yana faaliyette
olan bilim merkezlerinde meraklı ve öğrenmeye açık olan öğrencilere eğitim
verilmektedir. Ülkemizdeki bazı üniversitelerde STEM eğitimine geçilebilmesi için öğretmenlerimize
yönelik geliştirme çalışmaları yapılmaktadır (Hacettepe Ünv., İstanbul Aydın
Ünv. gibi).
Günümüzde yoğun olarak yapılan STEM çalışmalarından biri de
ülkemizin gururu olan Prof. Dr. Aziz Sancar önderliğinde yürütülmektedir. “gisproject (girls in stem)” isimli bu
proje ile 6. Sınıfa giden kız öğrencilerin STEM eğitimi alması sağlanmaktadır.
Özellikle kız çocuklarının STEM ile ilgili farkındalıklarını artırmak, yurt
dışında bu konuda yapılan çalışmalara dahil olmasını sağlamak da projenin ana
hedeflerindendir. Ayrıca Suriyeli mülteci çocukların topluma uyumunu sağlamaya
yönelik de pek çok çalışma yapılmaktadır. Okulumuzdaki bir söyleşiye katılarak
öğrencilerimizle başarı öyküsünü paylaşan, onlara “asla pes etmeyin” mesajını
veren Sn. İnci Kadribegiç de bu
projede gönüllü olarak görev almaktadır.
Melek Bıçakçı, KAYI Okulları Biyoloji Öğretmeni
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder